برای نمای ساختمان سنگ بهتر است یا سرامیک؟

سنگ بازالت در نما

برای رسیدن به پاسخ این سوال که برای نمای ساختمان سنگ بهتر است یا سرامیک؟ باید درباره ویژگی‌های هر کدام از این دو نوع مصالح بیشتر بدانیم. در این مقاله همراه ما باشید تا با ویژگی‌های سرامیک و سنگ و تفاوت آنها  آشنا شویم.

سنگ یا سرامیک؟ مساله این است!

سرامیک، از متریال‌های بسیار پر استفاده و کاربردی و با کیفیت در صنعت ساختمان سازی است و استفاده از آن، مزایای بسیار زیادی دارد. از کاربردهای سرامیک می‌توان به استفاده از آن در نمای ساختمان اشاره داشت. نمای سرامیکی ساختمان از روش‌های جدید برای زیبایی بیشتر نما و جذابیت بیشتر آن است.

از مزیت نمای سرامیکی ساختمان می‌توان به وزن کم و سبکی سرامیک، نصب آسان و محکم آن و ایجاد ظاهر زیبا و جلوه جذاب نما اشاره داشت. نمای سرامیکی ساختمان می‌تواند مقاومت خوبی در برابر عوامل شیمیایی، حرارت و آتش سوزی داشته باشد و ارزان و مقرون به صرفه است. البته که محاسبه هزینه ها، به مواردی بستگی دارد.

استفاده از نمای سرامیکی ساختمان معایبی هم در پیش دارد. از مهمترین معایب نمای ساختمان سرامیکی می‌توان به بازتاب شدید نور و عایق نبودن آن در برابر سرما و گرما اشاره داشت. نمای سرامیکی ساختمان در برابر عوامل اقلیمی و جوی مقاومت بالایی ندارد و شکنندگی بالای آن نیز از مهم‌ترین معایب استفاده از سرامیک در نمای ساختمان به حساب می‌آید.

سیمان یا سنگ

ویژگی‌های سرامیک برای نما و انواع آن

همانطور که اشاره شد استفاده از سرامیک برای نمای خارجی ساختمان بسیار محبوب و پرطرفدار است و این روزها بسیار دیده می‌شود. به دلیل وجود ویژگی‌های سرامیک برای نما ، مورد توجه بسیاری معماران و طراحان، قرار گرفته است.

سرامیک در دو نوع لعابی و غیر لعابی وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد خود را دارند.

سرامیک لعابی دارای یک لایه لعاب روی سطح است. این لایه لعاب باعث می‌شود که مقاومت سرامیک در برابر لکه‌ها و موارد نفوذی دیگر بیشتر باشد. سرامیک نوع لعابی دارای سطحی شفاف و درخشنده است که سطح متخلخل آن پوشیده شده است.

از آنجایی که سرامیک‌های غیر لعابی در برابر نفوذ آب مقاومت خوبی ندارند باید با یک لایه مشخص درزبندی شوند. از دیگر ویژگی‌های سرامیک برای نما، وجود نقش‌های متفاوت و متنوعی است که برای هر نوع سبک و سلیقه‌ای مناسب می‌باشد. مزیت چشمگیر استفاده از سرامیک ها در نما این است که، قیمت کمتری نسبت به سنگ دارند.

مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید سنگ نما ساختمان

نکات استفاده از سرامیک در نما

با توجه به اینکه از نمای سرامیک در ساختمان بسیار استفاده می‌شود، باید نکات استفاده از سرامیک در نما را دانست تا از ایجاد فاجعه و اتفاقات ناگوار جلوگیری شود. از اولین نکات استفاده از سرامیک در نما این است که روش اصولی و درستی را برای نصب نمای سرامیک انتخاب نمایید و با توجه به آیتم‌هایی همچون ارتفاع ساختمان و وزن سرامیک‌ها، تمهیدات لازم به نحو احسن انجام گیرد.

با رعایت اصول نصب نمای سرامیکی، از سقوط سرامیک از نمای ساختمان جلوگیری می‌شود و فاجعه ایجاد نمی‌گردد. برای محافظت از بدنه اصلی، باید تمامی پروسه به صورت اصولی و کامل انجام گیرد. زیرسازی، بندکشی و موارد دیگر نقش مهمی را در نتیجه نهایی کار ایجاد می‌کنند. چه از روش‌ها و ملات‌های سنتی و چه از ملات‌های جدید مانند خمیر بندکشی برای زیرسازی و بندکشی نمای سرامیکی استفاده شود، باید همه مراحل و پروسه به صورت اصولی و کامل انجام گیرد.

در نکات استفاده از سرامیک در نما باید به ظاهر قضیه نیز توجه داشت. به طور مثال اگر برای نمای ساختمان از سرامیک‌های بسیار روشن استفاده شود، بازتاب شدید نور ایجاد می‌شود و در طول روز نمی‌توان ظاهر نمای ساختمان را به خوبی مشاهده نمود.

برای نمای ساختمان سنگ بهتر است یا سرامیک

سنگ برای نمای ساختمان

از متریال بسیار محبوب و پرطرفدار برای استفاده در نمای ساختمان سنگ است. سنگ از معادن استخراج می‌شود و با توجه به مشخصات و کاربردشان در اندازه‌های متفاوت برش داده شده و برای استفاده در نما آماده می‌شوند. سنگ نمای ساختمان متراکم است و وزن بالایی دارد و برای ساخت و ساز گزینه بسیار مناسبی است. انواع سنگ‌های آذرین، دگرگونی و رسوبی برای کاربرد در صنعت ساختمان و نمای ساختمان استفاده می‌شوند.

مواردی که باعث شده است از سنگ نمای ساختمان استفاده زیادی شود ماندگاری بالای آنها، زیبایی و جذابیت و مقرون به صرفه بودن آنهاست. البته قابل ذکر است که قیمت سنگ نما از متریال سرامیک گران‌تر است. نمای سنگی ساختمان، ظاهری طبیعی به نما می‌بخشد و با توجه به مقاومت بالایی که دارد، یک گزینه مناسب برای استفاده در نمای ساختمان است.

نصب سنگ نما کمی سخت‌تر از نصب سرامیک می‌باشد زیرا یک دست و هماهنگ درآوردن آن کمی پیچیده‌تر است و آن هم به دلیل تخلخل بالا و وجود شکاف‌های ریز در سنگ می‌باشد. به این نکته باید توجه شود که باید تخلخل سنگ‌ها باید با روکش مناسب از بین برود، تا در فصول سرما و یخبندان یخ زدگی در شکاف‌ها ایجاد نشود؛ زیرا باعث ترکیدن سنگ و آسیب دیدن آن می‌شود.

انواع سنگ طبیعی و سنگ‌های مصنوعی برای نمای ساختمان سنگی استفاده می‌شوند سنگ‌های مصنوعی دارای تنوع رنگی و طرحی بسیار زیادی هستند.

مطلب پیشنهادی: دلایل اهمیت نمای ساختمان

مزایا و معایب سنگ برای نما

از مزایا و معایب سنگ برای نما می‌توان به استحکام و ماندگاری سنگ در نمای ساختمان اشاره داشت. از دیگر مزیت سنگ برای نما، ظاهر جذاب و طبیعی آن است. نماکاری ساختمان با سنگ، بدون بند انجام می‌گیرد و هیچ فاصله‌ای بین آنها دیده نمی‌شود و زیبایی نما صد چندان می‌شود. این مورد نیز از ویژگی‌ها و معایب سنگ برای نما می‌باشد. ناگفته نماند که، سنگ با دیگر متریال و مصالح ساختمانی تلفیق و هماهنگ می‌شوند. سنگ در برابر خط و خشم مقاومت بالایی دارد و نگهداری خاصی را نیاز ندارد.

از مزایای سنگ برای نما می‌توان به این مورد مهم اشاره کرد که استفاده از سنگ برای نما باعث می‌شود که ارزش ملک افزایش پیدا کند.

از معایب سنگ برای نما می‌توان به افزایش بار مرده ساختمان اشاره داشت که باید در همان ابتدای پروژه با کارفرما مطرح شود تا  با رعایت مواردی فنی در مقاوم سازی پروژه تاثیری چشمگیر وارد نگردد. وزن بالای سنگ‌ها باعث می‌شود که هزینه نصب و نماکاری بیشتر شود.

نماکاری ساختمان با سنگ باید با دقت و تبحر لازم انجام گیرد در غیر اینصورت در اثر گذر زمان با ریزش و سقوط نما، مواجه می‌شوید.

برای نما سنگ استفاده کنیم یا سرامیک

انواع سنگ نما ساختمان

همانطور که اشاره شد از متداول‌ترین استفاده متریال سنگ، برای نمای ساختمان می‌باشد؛ زیرا هم مقاومت بالایی دارد و هم تنوع در سنگ بسیار بالاست .

از دلایل استفاده از سنگ نما می‌توان به هویت بخشیدن به ساختمان و محافظت از آن در برابر عوامل جوی و آب و هوایی اشاره داشت. از انواع سنگ می‌توان برای استفاده در نمای ساختمان اشاره داشت که متداولترین آنها سنگ نمای تراورتن، سنگ بازالت، سنگ نما گرانیت، سنگ نما چینی و سنگ نما مرمریت هستند. در ادامه با ویژگی‌های انواع سنگ نما آشنا می‌شویم.

سنگ نما بازالت

از پر استفاده‌ترین و محبوب‌ترین سنگ نما می‌توان به سنگ نما بازالت اشاره داشت. این سنگ نما، سنگی آهکی و متخلخل است و به دلیل جذب  و نصب راحت به بدنه ساختمان، گزینه مناسبی برای سنگ نما است. از ویژگی‌های سنگ بازالت در نما می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • مناسب برای استفاده در سنگ نمارومی
  • مقاوم در برابر سرما گرما و نور خورشید
  • دارای چسبندگی بالا به ملات
  • تنوع رنگی بسیار زیاد
  • عایق صوتی عایق گرما و سرما
  • مقاوم در برابر خراشیدگی
  • مقاوم در برابر انبساط و انقباض

سنگ نما گرانیت

از دیگر انواع سنگ نما می‌توان به سنگ گرانیت اشاره داشت. این سنگ از محکم‌ترین و مقاوم‌ترین سنگ‌های ساختمانی است و در نمای داخلی و نمای خارجی ساختمان کاربرد دارد.

سنگ نما گرانیت، تراکم بالایی دارد و مانند سنگ تراورتن آب را جذب نمی‌کند. استفاده از این سنگ در ارتفاع بالاتر از یک متر در صورت اسکوپ کردن مجاز می‌باشد. از ویژگی های سنگ نما گرانیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • دوام و استحکام فوق العاده
  • ساب پذیری خوب
  • مقاومت در برابر جذب آب و رطوبت
  • دارای رنگ بندی متنوع

سنگ نما چینی

از انواع دیگر سنگ نما می‌توان به سنگ نما چینی اشاره داشت که برای نماسازی داخلی و خارجی ساختمان استفاده می‌شود. این سنگ نما دارای بلورهای درشت در بافت خود می‌باشد که نام دیگر آن سنگ کریستال است. سنگ‌های از نوع چینی مقاومت بالایی در برابر عوامل اقلیمی و آب و هوایی دارند و از آنها در ساخت پلکان و کفپوش نیز استفاده می‌شود. از ویژگی سنگ نما چینی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • ساب پذیری و صیقل پذیری بالا
  • دارای رنگبندی روشن و دارای رنگ‌های سفید
  • دارای چسبندگی بیشتر نسبت به سنگ گرانیت
  • دوام بسیار خوب

سنگ نما مرمریت

از سنگ‌های مرمریت برای نمای داخلی ساختمان بیشتر استفاده می‌شود. در صورت استفاده برای نمای خارجی معمولاً از سنگ‌های مرمریت سابیده نشده استفاده می‌شود. استفاده از سنگ نما مرمریت در ارتفاع بالاتر از یک متر نیازمند به اسکوپ کردن دارد. از متداول‌ترین سنگ نمای مرمریت که برای نمای خارجی میتوان استفاده کرد، سنگ نمای لاشتر است. از ویژگی‌های سنگ نما مرمریت موارد زیر است.

  • طرح‌های متنوع و زیبا
  • جذب ناچیز آب
  • جذب رطوبت کم
  • مقاوم در برابر سایش
  • دارای ماندگاری بالا

تفاوت کلی سنگ با سرامیک در نماکاری

در رسیدن به پاسخ اینکه، برای نمای ساختمان سنگ بهتر است یا سرامیک ؟ باید گفت که، سرامیک و سنگ هر دو به عنوان مواد نماکاری ساختمان استفاده می‌شوند، اما تفاوت‌هایی در بین آن‌ها وجود دارد. از تفاوت کلی سنگ با سرامیک موارد زیر است.

  1. سرامیک از خاک رس و فلزات سنگین تهیه می‌شود، در حالی که سنگ از معادن طبیعی استخراج می‌شود.
  2. سرامیک به دلیل سبک بودن، قابل حمل و نصب آسان است، در حالی که سنگ به دلیل وزن بالا، نیاز به نصاب حرفه‌ای دارد.
  3. سرامیک به راحتی قابل تولید و تغییر شکل است، در حالی که سنگ به صورت طبیعی وجود دارد و تغییر شکل آن ممکن نیست.
  4. سرامیک در مقابل ضربات و شکستگی‌ها مقاومت کمتری دارد، در حالی که سنگ قابلیت مقاومت بالاتری را دارد.
  5. سرامیک به دلیل قابلیت تولید رنگ‌های مختلف، به طور گسترده و متنوع در نماکاری استفاده می‌شود، در حالی که سنگ به دلیل طبیعی بودن، بیشتر در رنگ‌های طبیعی وجود دارد.
  6. سرامیک به دلیل قابلیت تولید و نصب آسان، هزینه کمتری نسبت به سنگ دارد.

سخن آخر

به طور کلی، سرامیک برای نماکاری ساختمان به دلیل وزن کم، قابل حمل و نصب آسان، هزینه کمتر و قابلیت تولید رنگ‌های مختلف، معمولاً انتخاب می‌شود، در حالی که سنگ برای نماکاری ساختمان به دلیل مقاومت بالاتر و ظاهر طبیعی خود، معمولاً در پروژه‌های بزرگ‌تر و لاکچری، استفاده می‌گردد.

  1. سنگ بهتر است سرامیک؟
    جواب این سوال به این سادگی ها نیست. شما ابتدا باید به بودجه خود و استفاده خود فکر کنید و بعد انتخاب کنید. هرکدام دارای مزایا و معایب خاص خود است.
  2. تفاوت های سنگ و سرامیک چیست؟
    وزن آنها، سنگ سنگین تر است. تعییر حالت سرامیک راحت تر است. تنوع رنگ سرامیک بیشتر است و قیمت آنها، که سرامیک ارزان تر است.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *