ایده خلاقانه ساخت بهارخواب در پشت بام

بهار خواب

سالیان سال است که انسان ها در شهرها زندگی می کنند و شهرنشینی بسیار فراگیر شده است. در طول این دوران، بارها و بارها راه‌حل‌های خلاقانه‌ی گوناگونی برای رفع چالش‌های سخت زندگی در محیط‌های شهری ارائه شده اند. با تبدیل پشت بام ها به بهارخواب می توان راهی جذاب و خلاقانه برای رسیدن به آرامش ناشی از فضایی سرسبز و طبیعت بکر پیدا کرد. در این مقاله از ایران بازالت به بررسی نحوه ساخت بهارخواب در پشت بام و ایده هایی برای طراحی آن می پردازیم.

آشنایی با بهارخواب

بهارخواب، فضایی دنج، زیبا و آرامش بخش است که در خانه های قدیمی نیز با نام تراس وجود داشت. امروزه به خصوص در مناطق پرجمعیت، بهارخواب ها اهمیت بسیاری پیدا کرده اند. زیرا مکانی کاملا خصوصی و آرام در محیط منزل همانند پشت بام ایجاد می کنند که می توانید با استراحت در آن لحظاتی را از همهمه ی شهر به دور باشید. در بهارخواب ها معمولا از تخت خواب، مبل یا صندلی، گل و درختچه، قالیچه و سایبان و به طور کلی هر وسیله ای که باعث آرامش شما می شود، استفاده می کنند.

این فضاهای طبیعی نیاز به مراقبت منظم و دوره ای دارند، اما قبل و در حین مراحل ساخت نیز نیاز است که اقداماتی برای جلوگیری از نفوذ آب به کف پشت بام و آسیب نرسیدن به آن انجام شود. برای دسترسی به بهارخواب هم می توان از خرپشته استفاده کرد و هم از پنجره های سقفی شیشه ای و مقاومی که باعث زیبایی بیشتر طراحی پشت بام می شوند. این دریچه های نوآورانه می توانند به طور یکپارچه با پشت بام ادغام شوند و همچنین ارزش ملک را افزایش دهند.

ساخت بهار خواب و جای خواب خلاقانه در پشت بام

نکات ساخت بهارخواب در پشت بام

قبل از طراحی و ساخت بهارخواب در پشت بام لازم است که موارد مهمی را مدنظر داشته باشید تا مراحل ساخت بدون مشکل طی شوند. در ادامه به تعدادی از این موارد اشاره خواهیم کرد:

وزن: قبل از هر کاری، لازم است که ظرفیت تحمل وزن سقف منزل را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که سقف می‌تواند وزن بهارخواب، مبلمان، افراد و هرگونه بار اضافی دیگر را تحمل کند. اگر نیاز بود می توانید سقف را تقویت کرده و یا از مصالح سبک در ساخت بهارخواب استفاده کنید.

دسترسی: راهی امن و آسان برای دسترسی به بهارخواب در نظر بگیرید، پله یا آسانسور می توانند گزینه‌های مناسبی باشند. حتی بهتر است که برای امنیت بیشتر از نرده‌های محافظ در کنار پله‌ها، اطراف بهارخواب یا مسیر رسیدن به آن استفاده کنید.

عایق بندی: برای جلوگیری از هدر رفتن گرما در زمستان و خنک نگه داشتن بهارخواب در تابستان، عایق‌بندی مناسب را فراموش نکنید. از عایق‌های باکیفیت در دیوارها، سقف و کف استفاده کرده و تمامی شکاف ها را درزگیری کنید.

مقاومت در برابر باد و باران: از آنجایی که بهارخواب در فضای باز ساخته می شود باید در برابر بارش برف و باران مقاوم باشد. شما می توانید دیوارها و کف را در برابر آب نفوذ ناپذیر کنید، به عنوان مثال استفاده از سنگ های گوناگونی مانند گرانیت مشکی نطنز به دلیل بافت متراکم و غیر قابل نفوذ می توانند گزینه ی مناسبی برای کف و دیوارها باشند. فقط کافیست که به طور دوره ای آنها را آب بندی کنید. همچنین شیب مناسب سقف برای تخلیه سریع آب باران را مد نظر داشته باشید.

نورپردازی: نورپردازی مناسب برای استفاده از بهارخواب هنگام شب هم از نظر ایمنی و هم زیبایی ضروری است. شما می توانید همانند نورپردازی نمای ساختمان از انواع سبک ها استفاده کنید و یا  برای صرفه جویی در انرژی لامپ‌های کم‌مصرف را به کار ببرید.

حفظ حریم خصوصی: برای محافظت از حریم خصوصی بهارخواب، می‌توانید از نرده، دیوار، پرده یا گیاهان رونده برای محصور کردن فضا استفاده کنید. در صورتی که می خواهید  از شیشه در طراحی بهارخواب استفاده کنید، می توانید شیشه‌های مات یا رفلکس را نیز مدنظر داشته باشید.

نظافت: یکی از نکات بسیار مهم در زیبایی و دوام بهارخواب پشت بام نظافت دوره ای و منظم است. برای نظافت سنگ ها از جمله سنگ بازالت نیاز است که نسبت به اصول تمیز کردن سنگ آگاه باشید تا بتوانید استحکام آن را حفظ کنید.

راه پله بهارخواب پشت بام


ایده‌های طراحی بهارخواب در پشت بام

ایده های گوناگونی برای طراحی بهارخوابی شیک و جذاب وجود دارد که در ادامه می توانید آن ها را مدنظر قرار دهید:

  • سبک: شما می توانید سبک کلی بهارخواب را با توجه به سبک معماری خانه و سلیقه خود انتخاب کنید، ازجمله سبک مدرن، سنتی، مینیمال، روستیک و … به ترکیب وسایلی که به کار می برید فکر کنید تا بهترین هماهنگی را با هم داشته باشند.
  • مبلمان: مبلمانی را انتخاب کنید که متناسب با اندازه بهارخواب باشد و فضایی آرامش‌بخش به کمک بالش، کوسن، پتو و فرش ایجاد کند.
  • گیاهان: لازم است که از گیاهانی متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه خود استفاده کنید. شما می توانید با در نظر گرفتن المان های مهم در طراحی روف گاردن یا تراس سبز را در پشت بام خود بسازید و یا به کمک یک دیوار سبز طراحی بهارخواب خود  را خاص تر کنید.
  • آتشدان: حضور یک آتشدان سنگی می تواند فضایی گرم و صمیمی در جمع دوستان و خانواده در شب‌های سرد فراهم کند. شما می توانید از مصالح مناسب برای ساخت آتشدان مانند سنگ بازالت استفاده کنید که در برابر گرما و آتش مقاوم است. قیمت سنگ بازالت در مقابل دیگر سنگ ها بسیار مناسب تر است و و مقاومت و زیبایی بسیار خوبی نیز داراست.
  • منظره: اگر در پشت بام منظره مطلوبی ندارید، می‌توانید از گیاهان، نرده‌ها، پرده یا دیوارچینی برای ایجاد حریم خصوصی و زیبایی بیشتر استفاده کنید. در این رابطه لازم است که از مزایای استفاده از سنگ بازالت در فضای سبز + و دیگر انواع سنگ آگاه باشید.

صندلی، گیاه، کوسن و بهارخواب

ایده ی استفاده از پنجره های سقفی در بهارخواب پشت بام

ایده ی استفاده از پنجره های سقفی یا سقف شیشه ای در بهارخواب پشت بام می تواند طراحی خاص و متفاوتی به منزل شما ببخشد. اما هنگام استفاده از آنها باید نکات مهمی را مدنظر قرار دهید:

  • ایمنی حرف اول را می زند، مطمئن شوید که شیشه و قطعات متصل به پنجره کاملا مهار شده اند و خطر سقوط اشیاء وجود ندارد.
  • این پنجره های سقفی معمولا دو جداره هستند و به عنوان عایق حرارتی نیز عمل می کنند، اما در روشنایی منزل و پایداری حرارتی آن نقش مهمی ایفا می کنند.
  • معمولا نظافت این پنجره ها کار نسبتا دشواری است، زیرا به دلیل ماندگاری آب باران و گرد و خاک بر روی آن، بسیار زود کثیف شده و زیبایی ظاهری خود را از دست می دهند.

سخن پایانی

داشتن فضایی دنج و خصوصی برای گذراندن اوقات فراغت و آرامش خاطر می تواند نقش بسیار مهمی در خلق و خو و تسکین ما داشته باشد. ساختن بهار خواب در پشت بام می تواند راهی کم دردسر و سریع برای آوردن طبیعت به قلب خانه باشد. شما می توانید با ایده های مختلفی از جمله به کار بردن سنگ های زیبا مانند گرانیت مشکی نطنز، گیاهان رونده، مبلمان شیک و … فضایی بسیار خاص و مطابق با سلیقه خود خلق کنید. همچنین می توانید مشاوره های لازم جهت خرید محصولات سنگی را از مجموعه ایران بازالت دریافت کنید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *