پرده، آیتمی کلیدی در پایداری و مصرف انرژی در ساختمان ها

کاهش مصرف انرژی در ساختمان با پرده

در دهه 1970 زمانی که والاس اس. بروکر برای اولین بار مفهوم گرمایش زمین را معرفی کرد، احتمالا کسی پیامدهای این پدیده را پیش بینی نمی کرد. امروزه با گذر 50 سال، ما به طور مستقیم شاهد گرم شدن زمین هستیم. بدیهی است که افزایش دمای زمین سال به سال رکوردهای تازه تری می زند، که این نتیجه عدم توجه جهانیان به این موضوع و سرعت بالای انتشار کربن است.

برای کاهش انتشار CO₂ در معماری ساختمان ها و ساخت و ساز، ضروری است که استراتژی های موثری داشته باشیم برای اینکه مصالح مناسبی تولید شوند و چرخه عمر ساختمان ها و همچنین مصرف انرژی بهینه شوند. در کشورهایی مانند ایالات متحده، تقریباً 45 درصد از مصرف انرژی در بخش مسکونی به گرمایش و سرمایش فضا اختصاص می یابد، بنابراین توجه به طراحی کارآمد ساختمان، به ویژه نمای ساختمان، نکته ای ضروری است. برای دستیابی به این هدف، سیاست هایی در حال اجراست که مدلی پایدارتر را ترویج می کند. در این مدل جدید، گواهینامه های پایداری ساختمان ها، چارچوبی برای اندازه گیری و ارزیابی منابع مصرفی ارائه می دهند.

مصرف بهینه انرژی در ساختمان ها با استفاده از پرده

در زمینه پایداری ساختمان ها و گواهینامه های آنها، گزارشی که توسط Bandalux متخصص طراحی و ساخت پرده و سیستم های محافظتی در برابر نور خورشید ارائه شد، بر اهمیت استفاده از پرده در ساختمان ها تاکید می کند. این گزارش بر نقش کلیدی پرده ها در ساختمان و مصرف بهینه انرژی تاکید می کند، زیرا می تواند بر جنبه های مختلف ارزیابی شده توسط سیستم های گواهینامه مانند  LEED، BREEAM و … تأثیر بسیار مثبتی بگذارند. گواهینامه لید یا مدیریت انرژی و طراحی محیطی از جمله گواهینامه‌هایی است که در طراحی ساختمان های سبز و بهینه کاربرد دارد و می توان گفت که در کشور ما نیز تا حدودی توانسته مورد استفاده قرار بگیرد.

تاثیر پرده بر ساختمان

یک پرده با طراحی مناسب نه تنها پنجره ها را عایق سازی می کندو موجب بهره وری انرژی ساختمان می شود، بلکه با تنظیم دما و تابش نور طبیعی ورودی با ساختمان بر یکنواخت و دلپذیر شدن حرارت و تنظیم نور فضاهای داخلی نیز تأثیر می گذارد.  علاوه بر این، پرده ها بسته به مواد مورد استفاده در ساختشان می توانند به یکنواختی نور و حرارت بنا کمک کنند، در نتیجه در ارزیابی ردپای کربن و تأثیر زیست محیطی آن آیتم موثری خواهند بود.

پیاده سازی ایده های نوآورانه و خلاقانه در طراحی پرده ها مانند سیستم های خودکاری که به شرایط محیطی پاسخ می دهند، باعث افزایش ارزش این آیتم می شود و طراحی ساختمان شما را نیز نوآورانه تر می کنند. این ویژگی ها پرده ها را به آیتمی ضروری برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد محیط های داخلی و کاهش تیزی آفتاب ورودی به منزل تبدیل می کند، در نتیجه انرژی مورد نیاز برای تعادل حرارتی ساختمان کاهش می یابد. پرده ها با سیستم های رولی و پلیسه، گزینه های چند لایه ای هستند که به دلیل داشتن لایه های بیشتر نسبت به سایر انواع پرده تأثیر بیشتری در کنترل نور و حرارت ساختمان ها دارند.

نقش پرده در پایداری ساختمان
تعادل و تنظیم حرارتی

پرده ها و سهم آنها در اخذ گواهینامه های پایداری

در حال حاضر، همانطور که در نقشه زیر نشان داده شده، چندین کشور حداقل یک برنامه صدور گواهینامه در سطح ملی دارند.  تعداد بالای این برنامه ها نشان دهنده رویکردی جامع برای ساخت و سازهایی است که از روش های پایدار و مدرن برای افزایش عمر ساختمان هایشان بهره می برند.

کاربرد  پرده  در ساختمان ها نه تنها زیبایی و کارایی را به ارمغان می آورد، بلکه می تواند نقش اساسی در برآورده کردن الزامات مهم برای دریافت گواهینامه های پایداری ساختمان ایفا کند. به همین ترتیب، می تواند جنبه های مختلفی را پوشش دهد، از تعادل و تنظیم حرارتی و صرفه جویی در انرژی گرفته تا بهبود کیفیت هوا و مدیریت پسماندها.

پرده ها و سهم آنها در اخذ گواهینامه های پایداری

تعادل و تنظیم حرارتی

پرده ها برای دستیابی به دمای مطلوب در محیط زندگی و کارکرد مناسب و همچنین دستیابی به نورگیری ساختمان ضروری هستند. Bandalux برای مدیریت صحیح ورود نور خورشید به ساختمان از پارچه هایی تیره یا ضخیم استفاده می کند  که نور را فیلتر کرده و حرارت منزل را تنظیم می کند تا شرایط حرارتی سالم و متعادلی فراهم شود.

علاوه بر این، رنگ ها نیز نقش اساسی در محافظت حرارتی دارند. رنگ های تیره گرما را جذب می کنند، در حالی که رنگ های روشن آن را بازتاب می دهند.

نور و آسایش بصری

ورود نور باکیفیتی که موجب آزار نشود و بهره‌وری و رفاه ساکنان را افزایش دهد، به نوعی می تواند ارتباط افراد با فضاهای بیرونی را نیز فراهم کند، بنابراین نور به خوبی و به اندازه کافی عبور داده می شود. استفاده هوشمندانه از پرده ها، با انتخاب صحیح پارچه هایی با قابلیت بازتابی و درجه باز شدن مناسب، مدیریت صحیح نور طبیعی و همچنین زاویه دید مناسب از فضای بیرون را ممکن می کند و نیاز به استفاده از نور مصنوعی کم می شود.

آسایش صوتی با پرده

آسایش صوتی

در فضاهای داخلی هر ساختمانی، رفاه و آسایش ساکنان به میزان کنترل آلودگی صوتی بسیار وابسته است. پرده های مناسب به لطف استفاده از پارچه هایی با ضریب جذب صوت بالا می توانند به بهبود جذب صدا کمک کنند. علاوه بر این، آنها سیستم های موتوریزه ای دارند که صدا و لرزش را کاهش می دهند، در نتیجه آسایش ساکنان را فراهم می سازند.

کیفیت هوا

پس از اتمام ساخت یک بنا کیفیت هوا با انجام آزمایشاتی برای تعیین سطوح نهایی آلاینده ها در یک فضا ارزیابی می شود و شما می توانید کیفیت هوای منزل خود را بسنجید. علاوه بر این، در نظر داشته باشید که انتشار ترکیبات آلی فرار با استفاده از پارچه های دارای گواهی Greenguard کاهش می یابد.

تنظیم و حفظ کیفیت هوا با پرده

مدیریت پسماند

انتخاب پرده هایی که از مواد سازگار با محیط زیست ساخته شده اند به رعایت معیارهای سازگاری با محیط زیست کمک می کند. بنابراین در ساخت و از آیتم های سازگار استفاده می شود و ضایعات تولید شده در محل به حداقل می رسد.

مدیریت پسماند و نقش پرده در آن

صرفه جویی در انرژی

از لحاظ صرفه جویی در انرژی، پرده ها همانند سدهای حرارتی عمل کرده و به نوعی عایق سازی ساختمان را ممکن می کنند، اتلاف گرما را در ماه های سرد کاهش می دهند و ورودی گرما را در ماه های گرم نیز تنظیم می کنند. این کنترل حرارتی نه تنها انرژی ساختمان را در حالت بهینه نگه می دارد، بلکه نیازهای گواهینامه هایی را که به دنبال کاهش وابستگی به سیستم های تهویه مطبوع هستند نیز برآورده می کند.

به طور کلی، تاثیر مثبت پرده ها در توانایی آنها برای برآورده کردن الزامات سختگیرانه گواهینامه ها خود را نشان می دهد. اجزای تشکیل دهنده هر پرده، عدم وجود مواد مضر در ساختار آن و همچنین شیوه های مرتبط با استانداردهای پایداری تعیین شده توسط نهادهای مختلف تاثیر بسیاری در پایداری نهایی یک ساختمان دارد.

به عنوان نتیجه ای که از کاربرد و کارایی پرده ها به دست آمده، پروژه هایی که دارای گواهینامه LEED Platinum V4 و Well Gold توسط GCA Architects هستند به دلیل ویژگی های پایدار و بازده انرژی بالا بسیار متمایز عمل می کنند. در این ساختمان، از پرده های رولی Bandalux  استفاده شده که به مدیریت بهینه نور خورشید و همچنین کاهش مصرف انرژی و صرفه جویی در هزینه های گرمایش و سرمایش کمک می کند.

شما با رعایت نکات بالا چه از سنگ بازالت استفاده کنید و چه از سنگ های دیگر، به سادگی می‌توانید ساختمان خود را هم درجه سازه های اصولی در جهان کنید. برای استعلام قیمت سنگ بازالت، مصالح و سنگ گرانیت مشکی نطنز نیز می‌توانید با ما تماس بگیرید تا صاحب با کیفیت ترین ساختمان شوید.

منبع: سایت آرچ دیلی

 

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *